אבודה בשדה דלעות – אמנותה ואהבתה של יאיוי קוסאמה || אילה דנון
יאיוי קוסאמה (Yayoi Kusama), אמנית רב תחומית, ציירת, פסלת, סופרת ומעצבת אפנה היא אחת הדמויות הססגוניות והמוערכות בנוף האמנות העכשווית האוונגרדית ביפן ובעולם כולו. עבודותיה מאופיינות בצבעים פסיכודליים ובדפוסים של מעגלים ונקודות החוזרים על עצמם באופן אובסיסי. בגיל 89 קוסמה נמצאת בשיא התנופה היצירתית ומיתוגה האמנותי. לפני מספר שנים נפתח בשינג'וקו, טוקיו, המוזיאון על שמה – Yayoi Kusama Museum ששם לו למטרה להפיץ את אומנותה באמצעות תערוכות מתחלפות, הרצאות ופעילויות מגוונות אחרות.
עולמה האמנותי העשיר של קוסאמה התגבש הודות לשילוב מרתק בין נפש מורכבת ויצירתיות שופעת. יצירותיה הן כראי לעולמה הפנימי העשיר והסבוך, עולם שמכיל גם חוויות קשות שעברה בילדותה ובשנות התבגרותה. המבקרים בתערוכה של קוסמה נשאבים למעין ממד אחר, ממד של הזיה סוריאליסטית מופלאה.
קוסאמה נולדה במרץ 1929 בעיר מצומוטו (Matsumoto) שבמחוז נגאנו (Nagano) לזוג הורים בעלי משתלה. קוסמה מספרת שהחלה לצייר כבר מגיל צעיר מאוד. עולם הציור היה מפלט לילדותה הקשה: אביה היה רודף נשים אובססיבי, והיא זוכרת כיצד נשלחה ע"י אמה לעקוב אחריו, והיא רק ילדה קטנה. פעמים רבות נאלצה להיות עדה למעשי האהבים של אביה. "האובססיה למין והפחד ממנו חיים זה לצד זה בתוכי", מספרת קוסאמה. אמה אסרה עליה לצייר ונהגה לקחת ממנה את הקנבסים והצבעים, אך קוסאמה המשיכה לצייר, בהיותה זקוקה לציורים כמו אוויר לנשימה. בגיל 10 חוותה את ההזיות הראשונות שלה – ניצוצות של אור, הילה ושדות של נקודות, כדורים ופרחים ש'קפצו לחיים', התרבו, הפכו לתלת מימדיים וכאילו בלעו אותה. הזיות אלה באו לידי ביטוי ביצירות אותן היא מכנה 'מחיקה עצמית'. היצירה הראשונה שלה היא משנת 1939 – בה כסתה בנקודות אישה יפנית לבושה בקימונו עד שדמות האישה נעלמה. כפי הנראה דמות האישה סימלה את אמה.
בגיל 13, כאשר מלחמת העולם השנייה השתוללה במלוא עוצמתה, גויסה קוסאמה כמו אזרחים יפנים אחרים למאמץ המלחמתי ועבדה במתפרה של מצנחים. היא מתארת תקופה זו כחיים 'בחשיכה סגורה'. במתפרה הצבאית שמעה את קולות מטוסי הקרב החגים מעל העיר. עם תום המלחמה, בשנת 1948, למדה קוסמה ציור קלאסי יפני בקיוטו. סגנון האמנות היפני המוכתב והברור לא התאים לאישיותה. תקופה זו היתה מתסכלת מאוד עבורה, היא החלה להתעניין באמנות האוונגרדית וכבר בשנות החמישים הציגה מספר תערוכות יחיד במצומוטו ובטוקיו. בתערוכות אלה כיסתה משטחי ענק של קנווס, קירות, רהיטים ואף דוגמנים בנקודות שהפכו לסימן ההיכר שלה.
בקטע הוידאו מטה – מספטמבר 2017 מספרת יאיוי קוסאמה על יצירותיה, על יעודה ועל המוזיאון החדש שנפתח בשינג'וקו, טוקיו: